Frattini och vuxencensur
Johanna Nylander
Att det där med dataspel fortfarande upprör så mycket förvånar faktiskt. Nu senast är det EU:s rättskommissionär Franco Frattini som vill förbjuda spel som är för våldsamma. Han hänvisar till barns rättigheter, men att spelet han upprörs mest över redan har en åldersgräns på arton, verkar han inte ta hänsyn till.
Franco Frattini var mannen som fick ersätta Rocco Buttiglione som kommissionär. Han kommer från mediemogulen Berlusconis parti, som inte direkt är kända för en sund mediebild, kanske är det därför lättare att vilja förbjuda vissa typer av spel.
I början av december skall han i alla fall ta upp saken med EU-ländernas justitieministrar. Bara att hoppas på att Beatrice Ask säger ett skarpt nej i frågan. Det hade i alla fall bloggregeringen gjort. Allting annat är bara en censur för vuxna, och det går inte att acceptera i ett demokratiskt samhälle.
Kommentarer
Kommentar av Vidde den 2006-11-21 03:58:06
Om man är upprörd över att barn spelar ett spel med 18-årsgräns kanske det är annat än själva spelet man är upprörd över. Till exempel hur det i spelbutikerna ses till att åldersgränserna hålls. Kollas leg när ungdomar köper spel? Ska det göras olagligt att sälja fel spel till minderåriga (vet inte om det är det idag).
Å andra sidan är jag inte så förtjust i tanken på att ungdomar över 18 spelar det där spelet om den mobbade flickan. Om det nu som det sägs i artikeln antyds att det är ett normalt beteende kan det inverka på morgondagens vuxnas syn på barns mobbing. Och det är viktigt att vuxna har rätt syn på mobbing…
Det är ett stort ansvar att skapa kultur. Det ansvaret delas visserligen med dem som sätter åldersgränserna och de som säljer kulturen, men man kommer inte ifrån sitt eget ansvar. Man måste tänka på hur man påverkar samhället. Jag har bara läst 5p dataspelsutveckling, och i den kursen fanns det enligt min mening alldeles för lite psykologi inbakat (en frivillig föreläsning). Där kunde man också arbeta lite, tycker jag. (jag vet ju såklart inte hur det ser ut på andra kurser)
Kommentar av Shub Niggurath den 2006-11-21 09:47:22
En rättelse: PEGI (som sätter åldersgränserna i europa) tyckte tydligen inte att Rule of Rose var tillräckligt hemskt för att förtjäna en 18-årsgräns. Spelet har för tillfället 16 -gränsen:
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=70127
Kommentar av Saint den 2006-11-21 12:59:40
Stämmer bra att PEGI anser att spelet bör vara tillåtet från 16 år. ESRB ansåg 17, men så har de inget lägre än så över 13… Hursomhelst har både Sony och 505 games svarat på kritiken, gamepolitics hade en bra sammanfattning; http://gamepolitics.com/2006/11/20/more-rule-of-the-rose-criticism-publisher-responds/
Vad gäller Viddes kommentar kan jag hålla med om att det är bra mycket mer konstruktivt att följa upp hur PEGI används; vad har affärer för policy angående försäljning av spel till minderåriga och hur efterföljs det? Hur väl vet föräldrar om att spelen faktiskt har innehållsmärkning? åldersmärkning på spel är både strängare och tydligare än på film (högre åldersgränser, mer information).
Nu är kritiken mot Rule of Rose grovt överspelad- som förläggaren påpekar är det ett skräckspel och det våld som förekommer finns där för att det ska vara just skräckinjagande. Det handlar om verklighetsflykt, ingen beskrivning om vad som är ett “normalt beteende”. Jag håller ändå inte med Vidde om att man ska sätta begränsningar på människors skapande hursomhelst. Vi måste få behandla svåra ämnen även inom konsten, spel inte undantaget, och det är inte upp till staten att agera moralpolis och säga vilken tolkning som är “fel”. Tanken med åldersgränser är ju just att de flesta vid nämnd ålder har uppnått en grad av personlig mognad som gör att de har ett objektivt synsätt på det de tar in. Förstår man *varför* det är fel med mobbning kan ingen fiktiv historia i världen ändra på det.
Kommentar av Vidde den 2006-11-21 23:58:42
Jag tycker inte heller att det ska begränsas genom lagar vilka spel som får skapas. Däremot vill jag gärna att de som skapar kultur är väl medvetna om hur det de gör kan påverka människor. Psykologi-innehåll på dataspelskurser är därför en bra idé enligt mig. Sedan får var och en försöka ta ansvar och tänka efter när de skapar. Försöka. Det är ju rätt komplext, människans psyke, och det är inte lätt att veta exakt hur något kommer påverka det. Men att ha det i bakhuvudet är bra. Detta i kombination med åldersgränser borde funka, tycker jag.
Kommentar av Oskar den 2006-11-23 21:38:11
Ang att det var just en italiensk politiker som gjorde bort sig: DN refererar The economist och skriver att “Som enda av de tidigare 15 EU-länderna klassas Italien bara som en bristfällig demokrati.”
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=591075&previousRenderType=6