Höj skrotningspremien för gamla smutsiga bilar
Mikael Ståldal
För närvarande får de som skrotar en gammal bil en skrotningspremie på 1700 kronor (Vägverket).
Sverige har bland de äldsta bilparkerna i Europa, och nästan 5 procent av bilarna saknar katalysator vilket innebär att de släpper ut mycket mer miljö- och hälsofarliga avgaser än moderna bilar. För att snabba på utfasningen av dessa miljöfarliga bilar har det från flera håll förts fram krav på att skrotningspremien ska höjas kraftigt. Allianspartierna föreslog en höjning till 4000 kronor i en riksdagsmotion i våras. Det är en bra idé, och nu är det dags för regeringen att genomföra den.
Regeringen har släppt en lagrådsremiss som rör detta. Den föreslår att skrotningspremien för äldre bilar ska vara kvar (fast döpas om till skrotningsersättning), men den säger inget om hur stor den ska vara. Regeringen bör i samband med detta höja den till 4000 kronor i enlighet med vad Allianspartierna lovade före valet.
Kommentarer
Kommentar av Hans Lennart den 2006-12-11 15:18:01
Vad innebär det ur energi och miljösynpunkt att framställa en ny bil och skrota en gammal ?
Jag antar att tillverka en bil kräver massor av energi och material, både metaller och
olika plast och gummimaterial. Är det säkert att den minskade utsläppen uppväger denna “kostnad” ?
Finns det någonstans man har gjort en sådan analys?
/Hans L
Kommentar av Mikael Ståldal den 2006-12-11 16:21:20
Det är sant att det går åt energi och material för att tillverka en ny bil, och att det ger miljöpåverkan. Och det vore inte så lyckat om folk skrotade och köpte ny bil varannat år, även om den senaste modellerna hade lite mindre utsläpp.
Men detta handlar om riktigt gamla bilar, från 1989 och tidigare, som inte har katalysator. Och det handlar inte främst om utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser, utan det handlar om att de äldre bilarna har mycket större utsläpp av hälsofarliga kolväten och kväveoxider. Dessa direkt hälsofarliga utsläpp är svåra att jämföra med den miljöpåverkan som tillverkning av nya bilar har.
Sen så är det ju inte säkert att alla som skrotar sin gamla bil skaffar en ny bil. De kanske slutar köra bil istället.
Kommentar av Per F Pettersson den 2006-12-15 11:48:08
Nyare bilar är betydligt säkrare än äldre och ofta bränslesnålare i förhållande till motorstyrkan.
En betydligt snabbare omsättning av bilparken vore önskvärt. Jag antar att det går att räkna på miljöpåverkan från tillverkning respektive körning och komma fram till något lämpligt värde.
Dessutom är det bekvämare med nya bilar.
Kommentar av Lunken den 2007-01-29 12:25:55
Jag skulle lätt skrota min Volvo 740 om jag fick ut 5000 kr, för det är vad den är värd idag antar jag.. 😉
Jag undrar dessutom vad en skrotfirma tjänar per bil. De skulle lätt kunna sälja min bil i smådelar för 15000. Bara generatorn tar dom ju 500 kr för… Begagnade katalysatorer går inte få ta på eftersom dom smälts ned i jakten på platina… jaja… kanske lite off-topic!
Kommentar av Jeff den 2007-02-28 08:54:34
Fick precis höra att skrotningspremien ska tas bort helt och hållet? Läste det på denna sidan: http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_14497328.asp
Som jag förstår de så kommer man fortfarande få pengar när man skrotar en bil av årsmodell 1989 eller äldre?
Men detta lär ju inte röra mej för ja kommer fortsätta åka i bilar före 1989. Det är ju inte alla som har råd eller
vill betala massa för en ny bil? Som sedan kostar massor i service och delar. Ju nyare bilen är ju mer el och skit
är det och ju mindre kan du själv göra. Nej tacka vet jag Volvo 240/740/940. Bättre bilar har inte tillverkats!
Kommentar av Mikael Ståldal den 2007-03-05 21:26:29
Ja, lagrådsremissen jag skrev om har nu blivit en proposition.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2007-04-19 20:33:59
Regeringen har nu beslutat att höja skrotningspremien till 4000 kronor. Hurra!
Kommentar av vilka bilar får man 4000 kr för? en nissan sunny -89? den 2008-01-27 16:42:37
vilka bilar får man 4000 kr för? en nissan sunny -89?