Alliansens present – 40,000 kr per person?
Attila
Från att ha ägt debatten till att guppa i bakvattnet, detta är historien om den borgerliga alliansen. De gick till val på återställare mot massarbetslöshet, flumskola och utlovade 1000 kr/mån i skattelättnader till alla.
Många är besvikna, det blev inga 1000 kr, det kanske bara blev 300 kr. Att alliansen har över tre år till på sig att förverkliga sina vallöften glöms iof bort i den luddiga debatten. Samtidigt som oppositionen med Ulvskog i spetsen vill grundlagsskydda statlig egendom, och på detta sätt förhindra utförsäljning av statliga bolag. Förslaget är ett hån mot allt vad demokrati står för, ett hån mot alla de idéer och tankar som inte förespråkar statligt ägande. Lagen syftar bara till att grundlagsskydda socialismen.
Den borgerliga alliansen är slapp, de bemöter dylika demokratipåhopp illa. De är dessutom dåliga på att rent pedagogiskt förklara sin politik. Merparten av Sveriges befolkning tror fortfarande att slopandet av förmögenhetskatten är ett sätt att smöra för de rika. Många tror att bidrag kommer från himlen, och att höjningen av a-kasseavgifterna är ett svek mot de utsatta. Begreppet “statliga medel” används ofta, istället för det mer korrekta “mina och dina pengar”.
Alliansen bör snarast möjligt leverera den där 1000-lappen även till de lågavlönade. Dessutom håller jag med Svd:s ledarskribent PJ Anders Linder, som gång på gång propagerar för att regeringen bör dela ut pengarna från något av de sålda statliga bolagen till folket. Det skulle kunna röra sig om ca 40,000 kr per person. Det blir 160,000 kr för en tvåbarnsfamilj, mycket pengar för ett folk som vant sig vid att lönen inte räcker längre än till månadsskiftet.
Om denna present damp ner någon gång veckorna innan nästa val – ja, då vore saken biff. De rödgröna hamnar på avbytarbänken i ytterligare 4 år. Men vi lär få vänta på både biffar och bullar, regeringen är fullt upptagen med att driva gammal hederlig sossepolitik. Under tiden är mina och dina pengar låsta i Svenska spel, Telia, Vin & sprit, Vattenfall etc. Dessa pengar skulle göra mer nytta i våra plånböcker – det finns säkert många andra investorer som kunde tänkas sig att gå in i dessa bolag. Jag är definitivt INTE intresserad av att äga dem.
Kommentarer
Kommentar av Tobias Schelin den 2007-06-19 23:46:37
Utförsäljning och utdelande av aktier till folket lär i slutänden få samma resultat. Skillnaden blir väl någonstans att det istället är folket som erbjuds pengar för att sälja sina aktier direkt.
Kommentar av 36% fri, 64% slav den 2007-06-19 23:51:54
“Om denna present damp ner någon gång veckorna innan nästa val – ja, då vore saken biff.”
– Eller varför inte som ett vallöfte? Kan sossarna köpa röster genom att dela ut andras pengar, så borde ju detta också vara ok?
Jag är dock emot idéen att dela ut de statliga företagen på detta sätt, bättre att amortera bort statsskulden och sänka skatter. Bara idéen att staten skall skänka pengar/aktier till medborgarna skickar fel signal om staten som välgörare. Signalen som skall skickas är att man tjänar pengar på att arbete, inte på allmosor från staten.
Kommentar av Attila den 2007-06-20 06:59:13
…men det är ju dina och mina pengar. Det är inte allmosor från staten.
Kommentar av Biggles den 2007-06-20 07:51:24
Nu är jag inget ekonomisk geni, men något säger mig att samhällsekonomin skulle bli ganska överhettat om alla helt plötslig fick 40000 i fickan…
Då tycker jag det är bättre att satsa pengarna på att betala av statsskulden. Det är en långsiktigt korrekt investering. Vad är det, 100 miljarder i ränta varje år eller något sånt? Det är snuskigt mycket pengar som hade kunnat användas till bättre saker.
Kommentar av Attila den 2007-06-20 09:13:26
Biggles: Ska politikerna filosofera om huruvida samhällsekonomin kommer att bli överhettad eller ej?
Kommentar av Lennart Regebro den 2007-06-20 10:31:41
Nej, men ekonomer bör, och politikerna bör lyssna på ekonomerna innan man genomför drastiska ekonomiska förändringar. Att minska statsskulden verkar vara ett säkrare alternativ än att ge alla 40.000 kronor. Ett mellanting man kan tänka sig är att man sätter in 40.000 i allas pensionsfonder. På det viset har man faktiskt gett folk 40.000, men slipper problemet att alla helt plötsligt har massa pengar, och shoppar som galna, vilket riskerar att skapa inflation.
Kommentar av Biggles den 2007-06-20 10:36:50
Politikerna har ju ett ansvar att sköta Sverige på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Om man kan anta att ekonomin kommer överhettas och orsaka skyhög inflation (eller vad som nu kan hända) måste politikerna ta hänsyn till detta, eftersom det skulle kunna drabba Sverige och Svenskarna mycket negativt.
Kommentar av Attila den 2007-06-20 11:14:33
Jag anser att det finns ett pedagogiskt syfte med att dela ut pengarna till medborgarna. Folk kanske äntligen inser vilka enorma summor som cirkulerar i skattekarusellen. Beräkningarna gällde dessutom ett av statens bolag, Vattenfall, det blir pengar över till annat också.
Vad gäller statsskulden så tycker jag givetvis att den bör betalas av, men det bör inte komma medborgarna till last att vi har en enorm statsskuld pga att våra folkvalda inte kan sköta landets ekonomi.
Vad gäller regeringens ekonomiska ansvar o dyl så känner jag inte till en enda regering som kunnat parera en lågkonjunktur eller mildra en överhettning. Jag är övertygad om att ju mer politikerna petar i syltburken desto värre blir det. Om det finns rädsla för s k överhettning i samband med dylika utdelningar, kan pengarna med fördel betalas ut i olika omgångar, eller under en lågkonjunktur – så att kommersen sätter fart igen.
Kommentar av Johan Richter den 2007-06-20 22:11:55
“Vad gäller statsskulden så tycker jag givetvis att den bör betalas av, men det bör inte komma medborgarna till last att vi har en enorm statsskuld pga att våra folkvalda inte kan sköta landets ekonomi”
Och hur tänkte du att det skulle gå till? Om du inte tänkte ta pengarna ur politikernas egen ficka får du nog finna dig i att skattebetalarna får stå för notan.
Kommentar av Attila den 2007-06-21 09:03:53
Richter,
stämmer, men vad har detta med utdelningen av ett statligt bolag till folket att göra? Skatter drivs in varje dag, år efter år. Och just nu har stat och kommun ett enormt äverskott.
Kommentar av 36% fri, 64% slav den 2007-06-23 13:47:10
“men det är ju dina och mina pengar. Det är inte allmosor från staten.”
– Ja, du och jag kanske har varit med och finansierat dessa företag, jag skulle gissa på att en stor del av svenska folket inte har varit det. Dessa pengar tillhör alltså inte svenska folket som kollektiv. Det är en av anledningarna till att det däför är bättre att amortera statsskulden. Statens gamla synder är svårt att göra något åt, och frågan vem som skall betala kan nog debatteras i evighet.
Jag tror att vi i alla fall kan vara överens om att en ung flerbarnsfamilj vars föräldrar ännu inte jobbat så många år kan ha ett krav på staten av (2 x barn) x 40.000 kr i ersättning för att staten använt skattebetalarnas pengar till att skapa företag. De som är de förfördelade av statens omfördelningspolitik kan inte heller ha några sådana rättmätiga krav. Pengarna borde alltså i största mån tilldelas efter hur mycket skatt man betalat in, dvs mest till de rika. Det är dock omöjligt i en demokrati där den fattigare majoriteten alltid förespråkar stöld från minoriteten.
Kommentar av 36% fri, 64% slav den 2007-06-23 13:48:47
“ännu inte jobbat så många år [inte] kan ha ett krav på staten”
glömde ett negativ
Kommentar av Attila den 2007-06-23 19:05:25
Du har en solklart poäng, men de flesta betalar skatt, via momsen, eller dagens unga som kommer att betala skatt i framtiden. Därför är det omöjligt att dela ut utförsäljningen av statliga bolag 100% rättvist.
Jag hävdar att pengar från något av de sålda bolagen borde gå tillbaka till folket, det finns ett pedagogiskt syfte, men också ett rent taktiskt politiskt dito. Kanske är idén inte helt godtagbar ut klassiskt liberal synvinkel, men förslaget skulle hjälpa borgerligheten att vinna nästa val. Vår alliansregering är inget under av liberalism, men ändå bättre än en koalition av socialister.
Realpolitik handlar ofta om att välja det som är minst fel.
Kommentar av 36% fri, 64% slav den 2007-06-23 22:18:15
Nåväl, företagen i fråga har väl ändå förhoppningsvis betalat sig ordentligt, dock på bekostnad av privata företag.
Jag grundar nog mitt motstånd i två saker.
-
Staten skall inte ha större tillgångar än vad som är absolut nödvändigt för att kunna driva statens funktioner, inte heller skall de ha skulder. Därför tycker jag det bästa vore att kvitta dessa mot varandra, precis som regeringen har planerat. Statens skulder är lika mycket gemensamma som dess tillgångar.
-
Desto längre man väntar med att betala av skulden, desto mer skjuter man skulden på de yngre generationerna som inte har varit med och skapat den i första hand. Resultatet blir att en äldre generation (läs 40-talisterna) stjäl pengar från de yngre generationerna.
Argumentet att statens tillgångar borde gå tillbaka till folket tycker jag dock är rätt, och det kommer jag att stödja den dagen staten inte längre har några skulder. Norska statens pengasamlande på hög är ju helt förkastligt.
Alliansregeringens problem tror jag inte härrör från att de inte delar ut statens tillgångar till folket, utan på att de är kassa på att förklara och redogöra för sin politik, slå hål på oppositionens populistiska kritik och förklara vad deras socialistiska politik landar i för elände.
Kommentar av Attila den 2007-06-24 10:44:16
Som sagt, jag förstår din synpunkt, men vill inte sitta med en sosseregering efter nästa val. Då emigrerar jag hellre.