Riktig konkurrens löser järnvägens problem
Mikael Ståldal
I en rörig artikel på DN Debatt beklagar sig SJ:s ledning att de förlorar upphandlingar mot utländska bolag som får statliga subventioner. Dessutom framhålls att SJ tydligen är Europas mest effektiva tågbolag.
Det är oklart vad SJ:s ledning egentligen vill. Kontentan av artikeln framstår mest som “Det här går inte bra för oss, usch vad jobbigt!“.
Där SJ är vilsna är Bloggregeringen betydligt säkrare på sin sak. Lösningen är rätt så enkel.
- För det första så bör all interregional järnvägstrafik öppnas för full konkurrens mellan olika operatörer. Sluta med upphandlingar, låt istället flera bolag i konkurrens trafikera samma sträcka samtidigt. SJ:s särställning ska upphöra.
- För det andra bör det statliga bolaget SJ privatiseras.
- För det tredje bör staten upphöra med all form av subvention av järnvägstrafik*. Avveckla Rikstrafiken.
Regional trafik bör som idag hanteras av landstingen/regionerna som upphandlar trafiken. Det är upptill varje landsting/region att avgöra om de vill subventionera trafiken (via landstingsskatten) och i så fall med hur mycket.
Om tyska tågbolag med subvention av tyska skattebetalare vill köra tåg billigt i Sverige så är det väl bara att tacka och ta emot. Det är naturligtvis helt galet ur tyska skattebetalares perspektiv, men det är deras problem, inte vårt.
Om Västra Götalandsregionen och/eller Region Skåne vill subventionera tågtrafik mellan Göteborg och Malmö (vilket antyds i artikeln) så är inte heller det något problem för några andra än skattebetalarna i dessa regioner, men det är deras problem och bör hanteras på regional nivå.
Se tidigare inlägg.
*) Däremot bör staten fortfarande bygga järnväg och sköta spåren via Banverket.
Kommentarer
Kommentar av Staffan den 2007-07-24 03:09:34
Ett problem med den nuvarande indelningen med ett banverk som sköter infrastrukturen, och SJ/andra aktörer som sköter trafiken är suboptimering, d v s att varje aktör stirrar sig blind på att göra sin egen del så lönsam som möjligt. Det leder t ex till att SJ eftersätter underhåll av tågens hjul, vilket leder till ökat slitage på spåren som kostar Banverket mer än det hade kostat SJ att se till att hjulen är i topptrim. Samtidigt gäller även det omvända: Banverket snålar in på *sitt* underhåll, vilket leder till slitage på tågen. Om både infrastruktur och trafik hade drivits av samma aktör hade detta kunnat skötas mer effektivt. Å andra sidan så hade det varit svårt att få en vettig konkurrenssituation i det läget… svårt sånt där.
Kommentar av Lennart Regebro den 2007-07-24 08:32:04
Det borde inte vara några problem för banverket att kräva att tågen är vettigt underhållna, eller helt enkelt ta ut en slitageavgift av tågbolag dom inte underhåller sina tåg ordentligt. Det är svårare att få banverket att underhålla spåren, för spåren blir det hur man än vrider och vänder på saken monopol på. Men som du påpekar så ger ju dåligt spårunderhåll mer slitna hjul, vilket sliter på spåren. Så att snåla på det underhållet är alltså bara i längden dyrt för banverket, och därmed korkat. Så det borde lämpligen banverket se till att fixa.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2007-07-24 10:23:14
Banverket är en statlig myndighet, inte något företag.
Banverket ska inte se till sin egen lönsamhet, de ska se till tågtrafikens intresse. Ifall Banverket stirrar sig blind på egen lönsamhet så att det leder till suboptimeringar så bör regeringen byta ut Banverkets ledning så att det blir ändring på det.
Kommentar av Fredrik Hultman den 2007-07-30 23:31:56
I takt med att kommersiella intressen har fått allt större makt på infrastrukturen har vi sett hur okommersiella områden har urholkats på färdmedel – alternativt finns endast ett fåtal turer per dag. Detta innebär i praktiken att människor i mycket små orter är bundna till att åka bil, vilket på sikt är förödande för bland annat den gemensamma miljön. Därför blir inte lösningen att fortsätta privatisera SJ. En bättre lösning vore istället att minska vinstkravet på SJ och använda bolaget som ett sätt för att öka de alternativ färdsätten för människor på landsbygden.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2007-07-30 23:41:41
Fredrik,
detta handlar om interregional trafik, medan du verkar skriva om regional trafik. Som sagt så bör landstingen fortfarande sköta den regionala trafiken, och subventionera dem om de så önskar.
Och om vi ska snacka om miljö så är det inte särskilt miljövänligt att köra bussar eller tåg med bara ett fåtal passagerare i.