Märkligt förslag om vägavgifter till Arlanda
Mikael Ståldal
Enligt en artikel i SvD funderar Luftfartsverket på “biltullar” (d.v.s. vägavgifter) för att åka bil till Arlanda.
Vägavgifter, som vi nu har i form av trängselskatt i Stockholms innerstad, är ett bra sätt att motverka trängsel och lokala miljöproblem från trafiken. De är troligtvis också bra för klimatet, men det bör ses som en positiv bieffekt, inte någon huvudsak.
Men att av klimatskäl införa vägavgifter på några godtyckligt utvalda ställen där de inte är motiverade för trängsel eller lokal miljö är galet. Klimatfrågan är global, det spelar ingen roll var någonstans i världen utsläppen sker. Att fokusera alltför starkt på koldioxidutsläppen från ett visst ställe, som Arlanda, kan lätt leda fel.
Det är tydligt att Luftfartsverket egentligen inte vill ha vägavgifter till Arlanda, de slänger fram idén för att protestera mot att de har ålagts ansvar för koldioxidutsläppen från bilresor till/från Arlanda. Och jag förstår Luftfartsverket frustration, det är orimligt att de ska ha ansvar för klimateffekten av flygresenärernas resor till/från Arlanda.
Om man vill minska bilresor till Arlanda så borde man satsa på bättre och billigare buss- och tågförbindelser dit.
Intressant? Andra bloggar om:
politik Bloggregeringen Klimat Trängselavgift
Kommentarer
Kommentar av Rasmus Kaj den 2008-01-05 21:13:48
Jag tycker tvärtom det är mycket rimligt att luftfartsverket får någon form av helhetsansvar för de utsläpp som orsakas av flygtrafik. Vilket naturligtvis inkluderar hur folk tar sig till och från flygplatser, vilka alltid ligger ganska långt ifrån de egentliga resmålen.
Sen håller jag med om att vägtullar mot Arlanda inte låter som en helt vettig lösning. Bättre vore kanske att i stort sett sluta med inrikesflyg från Arlanda, och placera det på Bromma i stället.
Sen är det nog rätt mycket varmluft med lite innehåll från luftfartsverket också. Jag har svårt att tänka mig att marktrafiken till Arlanda egentligen är relevant vid sidan av själva flygtrafiken.
Kommentar av Jörgen Modin den 2008-01-06 00:59:51
Utsläpp bör begränsas med avgifter på just farliga utsläpp, eller så när man kan komma detta. Annars hamnar vi försök att likrikta människors livsstilar, vilket det alltid finns villiga supporters till.
Tullar är därför en dålig i idé för detta syfte, liksom andra godtyckliga begränsningar.