Klåfingrig miljöpolitik
Mikael Ståldal
Enligt en artikel i Dagens Nyheter vill Miljöpartiet sänka förmånsbeskattningen på etanolbilar om det visar sig att försäljningen av dieselbilar ökar.
Detta är en tydlig illustration på hur klåfingrig Miljöpartiets politik är. Man vill styra allt in i minsta detalj från politiskt håll, klara planekonomiska tendenser.
Jag tror inte att lösningen på trafikens miljöproblem ligger i den här typen av politisk detaljstyrning. Jag tror att lösningen ligger i att forskare och innovativa företag utvecklar bättre lösningar. Problemet är att många av dagens regler motverkar detta då de ensidigt gynnar vissa specifika tekniker.
Etanolbilar (eller egentligen E85-bilar, de går ju på en blandning av 85 % etanol och 15 % bensin) är långt ifrån den slutgiltiga lösningen på trafikens miljöproblem. De kan tvärt om visa sig vara en återvändsgränd. Avgaserna blir inte renare än från vanliga bensinbilar, snarare något smutsigare. De enda fördelarna är om etanolen tillverkas från biomassa (och inte från fossil olja som bensinen kommer från) så minsks påverkan på växthuseffekten och beroendet av olja. Men man är fortfarande beroende av 15 % bensin, och det kan vara en ganska energikrävande process att framställa etanolen.
Det är intressant att just dieselbilar nu ökar i populäritet. Faktum är att det går att tillverka syntetisk diesel ur biomassa som direkt kan användas i vanliga dieselfordon, via en metod som kallas Fischer-Tropsch. Det finns minst ett svenskt företag som gör detta idag. Nu används även naturgas som råvara, men processen kan säkert utvecklas till att använda enbart biomassa framöver. Detta kan visa sig bli ett bättre alternativ än E85 inom en snar framtid. Problemet här är dock att miljöklassningssystemet missgynnar detta bränsle, trots att det är renare än vanlig diesel. Om miljöklassningssystemet korrigeras så kan detta redan idag prismässigt konkurrera med vanlig diesel på marknaden.
Det finns naturligtvis en mängd andra tänkbara lösningar i framtiden. Som elbilar eller vätgasbilar. Kanske hittar någon på ett sätt att tillverka syntetisk bensin ur biomassa som kan användas direkt i dagens bensinbilar?
Därför är det olyckligt med politiska regler som ensidigt gynnar en viss teknik. Istället bör man utforma enkla och generella regler som premierar det som är miljövänligt och bestraffar det som är miljöfarligt, men utan att peka ut specifika tekniker. Släpp de skapande krafterna fria att lösa våra problem!