Hög tid att avreglera järnvägen
Mikael Ståldal
På DN Debatt idag klagar SEKO på att regeringen medverkar till avreglering av järnvägstrafiken.
Det vore en mycket bra att avreglera järnvägstrafiken i Sverige och Europa. Men det gäller att avreglera på rätt sätt. Det bästa är att flera bolag får konkurrera på samma sträcka samtidigt, då får resenärerna själv välja och priserna pressas. Det är mycket bättre än den nuvarande strategin med upphandling.
Upphandling är troligtvis det enda praktist möjliga när det gäller lokaltrafik, som t.ex. pendeltågen i Stockholms län, och då får man göra så. Men när det gäller fjärrtåg så borde det gå att låta flera bolag konkurrera på samma sträcka samtidigt, på samma sätt som flera flygbolag konkurrerar om att flyga mellan samma flygplatser. Jag tror att det skulle funka bra och bidra till att pressa priset på sträckor där många åker. Idag är det orimligt dyrt att åka fjärrtåg i Sverige. Ibland är det billigare att ta flyget mellan Stockholm och Göteborg än tåget, vilket tyder på att något är fel. Flyget är konkurrensutsatt, vilket tåget inte är. SJ är med största sannolikhet mycket ineffektivt och skulle må bra av verklig konkurrens.
Förvisso skulle konkurrens inte hjälpa så mycket på sträckor med få resenärer, men det är inget skäl till att förbjuda konkurrens på alla sträckor. Om man vill subventionera olönsamma sträckor så bör man göra det direkt med skattemedel, och inte genom att ta ut omotiverat höga priser på lönsamma sträckor. Det finns ingen anledning att tvinga ett bolag som kör lönsamma sträckor att också köra på olönsamma sträckor. Låt istället bolagen “plocka russinen ur kakan” och ge direkta subventioner till de olönsamma sträckor som anses viktiga att bevara trafiken på. Om man pressar upp priserna på lönsamma sträckor så leder det till att resenärer väljer bort tåget och istället tar bil, buss eller flyg, vilket inte är bra för miljön.
I samband med detta bör för övrigt det statliga bolaget SJ säljas ut och privatiseras.
Kommentarer
Kommentar av Erik Sandblom den 2006-08-31 16:05:45
Hej Mikael, har du några exempel på där flera bolag konkurrerar på samma sträcka samtidigt? Om inte, borde man inte börja med ett prov på nån viss sträcka?
Jag har lite svårt att inte dra på munnen när du säger “jag väljer flyget framför tåget, eftersom tåget inte har någon konkurrens”. Jag vet vad du menar, men det är helt klart en rolig kommentar.
Erik Sandblom
Kommentar av Mikael Ståldal den 2006-08-31 17:03:25
Erik,
Några exempel på sådan konkurrens med persontrafik på järnväg finns inte i Sverige, eftersom det inte är tillåtet idag. Däremot så finns det sådan konkurrens på godstrafiken, och det fungerar. Jag har inte kollat upp eventuella utländska exempel.
Visst, börja gärna med någon sträcka på prov, t.ex. Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö.
Jag har inte sagt att jag väljer flyget framför tåget. Visst är tåget utsatt för konkurrens av andra transportslag (flyg och buss), och det är bra, utan den konkurrensen hade det säkert varit ännu värre. Men med konkurrens inom järnvägen tror jag att det blir bättre än idag.
Kommentar av Erik Sandblom den 2006-09-01 22:41:20
Möjligen är InterConnex i Tyskland den typ av konkurrerande trafik du efterlyser.
Om persontrafiken avregleras ska man inte vänta sig samma dramatiska förändringar som skedde med tele och flyg. Detta eftersom det sällan finns ett praktiskt alternativ till att ringa eller flyga från Stockholm till exempelvis London. Tele- och flygmonopolen kunde själva bestämma priserna eftersom det alltid fanns kunder.
Det gäller inte för järnväg. För varje tågresa som görs, finns det konkurrerande trafik med buss eller flyg, eller så har trafiken upphandlats i konkurrens. Både buss och flyg är dessutom utsatta för konkurrens inom den egna branschen, och sen är det många som väljer bilen.
Det som kvarstår av SJs monopol är i stor utsträckning en pappersprodukt. De eventuella effektivitetsvinsterna skulle troligen bli därefter.
Vill man uppmuntra konkurrens vore det kanske bättre att bromsa Skånetrafiken och Norrtåg. Skånetrafiken ville köra sina subventionerade tåg ända till Göteborg och Kalmar, men fick nej. Medans kollegan Norrtåg redan har fått exklusiv trafikeringsrätt norr om Sundsvall med början om något år.