Trängselskatten, företagare och taxi
Mikael Ståldal
Enligt en artikel i Dagens Nyheter så kommer vissa företag få problem p.g.a. trängselskatten, i några fall tvingas de kanske lägga ner.
Ja, så kommer det att bli. Ett företag överlever bara så länge dess affärsidé fungerar, och affärsidéer är beroende av förutsättningarna. När förutsättningarna förändras så kan vissa affärsidéer sluta fungera. Införandet av trängselskatter är en sådan förändring av förutsättningarna som kan sabba vissa affärsidéer.
Det intressanta är inte om några enskilda företag får problem eller inte, det intressanta är hur företagsklimatet som helhet påverkas. Jag tror att många företag kommer att gynnas om trängselskatten fungerar som det är tänkt, eftersom deras bilar då kommer fortare fram, och tid är ju som bekant pengar (i synnerhet för företag). För många företagsbilar kan det vara värt mer än 20:- i trängselskatt att komma fortare fram.
Däremot finns det några problem med trängselskatteförsöket som ställer till onödigt stora problem för företagare. Om ett företag har anställa som använder egen bil i tjänsten så måste ersättningen för trängselskatten betalas ut som lön, och därmed kostar det både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt (det kan bli 175:- för att ersätta 60:- i trängselskatt). Här borde reglerna ändras så att trängselskatten alltid kan ersättas med skattefri kostnadsersättning.
Taxibilar är befriade från trängselskatt, även om de agerar budbilar (vilket är rätt så vanligt). Detta innebär en snedvriden konkurrens mellan taxi och renodlade budfirmor.
Det finns ingen rimlig anledning till att taxi ska vara befriad från trängselskatt. Taxibranchen hävar att taxi är kollektivtrafik, men det är bullshit. Kollektivtrafik innebär att det är flera passagerare per fordon (svårt att dra gränsen, men det bör vara minst 10 i alla fall). I en taxibil är det oftast bara en eller två passagerare, sällan fler (föraren räknas inte). Det blir inte mindre trängsel, eller bättre luft, för att folk åker taxi istället för egen bil. Taxi borde betala trängselskatt som alla andra, och det borde vara enkelt att lösa med en specialanpassad transponder som kopplas till taxametern och direkt lägger på trängselskatten på taxipriset.
Egentligen spelar det ingen roll om taxi är kollektivtrafik eller inte, egentligen borde även verklig kollektivtrafik som bussar betala trängselskatt (idag är alla bussar över 14 ton befriade). Eftersom trängselskatten betalas per fordon så blir kostnaden per passagerare i en någorlunda fullsatt buss väldigt låg. Men det är ganska rimligt att man för enkelhets skull undantar alla tunga bussar då de flesta sådana i Stockholm kör för SL.