Fler dieselbilar är inte så bra för miljön
Mikael Ståldal
Det blir fler och fler dieselbilar i Sverige, och nu är 20 % av de de nyregistrerade personbilarna dieseldrivna. Många hävdar att detta är bra för miljön eftersom dieselbilar drar mindre bränsle än bensinbilar och koldioxidutsläppen reduceras med nästan 20 %.
Det är bra att koldixidutsläppen reduceras, men det finns en hake. Dieselbilar släpper ut betydligt mer hälsofarliga kväveoxider och partiklar än bensinbilar. Detta är ett särskilt stort problem i storstäder. Kväveoxider bidrar även till försurning och övergödning.
Partikelutsläppen kan hanteras med partikelfilter, vilket de flesta nya dieselbilar har. Men man har ännu inte utvecklat något sätt att effektivt rena kväveoxidutsläppen från dieselbilar. Det pågår forskning, och förhoppningsvis löser man detta problem snart. Men så länge som nya dieselbilar släpper ut mer partiklar och/eller kväveoxider än motsvarande bensinbilar så är jag inte beredd att av miljöskäl rekommendera någon att köpa dieselbil istället för bensinbil.
EU:s normer för avgasutsläpp tillåter högre utsläpp av kväveoxider och partiklar från dieselbilar än från bensinbilar. Det är dumt, samma krav borde ställas på alla bilar oavsett motorteknik, och kraven bör ställas minst lika hårt som de idag ställs på bensinbilar.
Utveckling av partikelfiler och en framtida kväveoxidsreningsteknik påverkar bara nya bilar, eftersom det troligtvis inte kommer att gå att eftermontera på redan sålda bilar. Med tanke på att medellivslängden på bilar i Sverige är nästan tio år så kommer de dieselbilar som redan är sålda fortsätta släppa ut alldeles för mycket kväveoxider under lång tid framöver.
Ett liknande problem verkar finnas i en prototyp till vätgasbil som Mazda utvecklat. Här har man potential att få ner koldixidutsläppen till nästan noll (beroende på hur vätgasen framställs), men tydligen är kväveoxidutsläppen högre än från bensinbilar. Förhoppningsvis lyckas man få ner kväveoxidutsläppen innan man börjar tillverka dessa bilar i större skala.
Koldioxidutsäppen orsakar växthuseffekt som är ett långsiktigt problem, effekterna kommer i framtiden och det är inte så viktigt att minska utsläppen idag ifall vi kan minska dem rejält i framtiden. Dessutom är inte bilar det stora problemet, se tidigare inlägg. Kväveoxider och partiklar är å andra sidan ett kortsiktigt problem som drabbar oss här och nu. Det är inte försvarbart att söka lösa ett långsiktigt miljöproblem på ett sätt som förvärrar ett kortsiktigt miljö- och hälsoproblem.
Kommentarer
Kommentar av Eliuti den 2006-09-26 21:46:17
Det enda utsläpp som är större från en modern dieselpersonbil är kväveoxiderna. Bensin orsakar utsläpp av kolväten och mycket mindre (och därmed skadligare) partiklar.
Med diesel har man lättare att tillgå alternativa drivmedel, biobränslen i form av rapsmetylester (RME), FT-diesel och efter lättare konvertering även etanol eller ombyggnad till gasdrift. En bensinbil klarar bara bensin !
Dieselmotorer har högre verkningsgrad än bensinmotorer och hushåller drämed bättre på energin.
År 2010 kommer Peugeot med en dieselhybrid som i kWh/mil räknat drar hälften så mycket energi som en motsvarande bensinbil. En början på framtiden börjar då med andra ord.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2006-09-26 22:16:10
På vilket sätt skulle det vara lättare att köra en dieselbil på RME än en bensinbil på etanol?
Och på vilket sätt skulle det vara lättare att köra en dieselbil på gas (vad för gas förresten)?
Bensinbilar går att bygga om till att köra på etanol (E85) eller metan (biogas eller naturgas).
FT-diesel är en klar fördel för diesel (eftersom det är svårare att tillverka FT-bensin), liksom den högre verkningsgraden.
Jag hoppas att Peugeots dieselhybrid har löst kväveoxidsproblemet.
Kommentar av Eliuti den 2006-09-29 02:12:37
Alla moderna dieselbilar kan tanka RME utan ljustering (möjligen kan det lösas upp skit om man kört mycket på diesel). En bensinbil kanske kan köras på E85, men man får det inte om den inte är registrerad för det.
Självklart kan man bygga om både diesel och bensinmotorer för gas, tex biogas-drift.
Toyota har utvecklat en dieselmotor som arbetar med lägre kompression och bildar redan under driften mindre NOx att rena bort.
Ska man göra något drastiskt mot kväveutsläppen så ska man ge sig på entreprenadmaskiner som står för 30% av utsläppen och självklart den internationella sjöfarten !!!