Vad är en miljöbil?
Mikael Ståldal
Stockholms stad vill ändra sin definition av miljöbil så att den även kan omfatta bensinbilar och dieselbilar, se artikel i Metro.
“Det är viktigt att vi fokuserar på miljöeffekterna och inte på vilket bränsle man använder” Säger miljöborgarrådet Ulla Hamilton (m). Och det har hon helt rätt i, dagens regler där flexifuel-bilar som kan köras på etanol (E85) automatiskt klassas som miljöbilar oavsett bränsletörst är klart otillfredsställande.
Å andra sidan är det oroväckande att läsa att det både finns en ambition att alla bilar i Stockholm ska vara miljöbilar 2010 och att det ännu inte är bestämt hur definitionen ska lyda. Det finns en klar risk att man sätter definitionen så att så många bilar som möjligt kvalar in, snarare än ser till att folk skaffar miljövänligare bilar. Kan det vara så att moderaterna i Stockholm försöker ta udden av de trängselskatter som de ogillar?
Om man ska ha en miljöbilsdefinition som ger fördelar i form av gratis parkering och ingen trängselavgift/trängselskatt så måste det vara så att andelen miljöbilar är relativt liten, helst inte mer än 10 %. För att bibehålla det bör kraven successivt skärpas. Om man genom för låga krav låter andelen miljöbilar öka okontrollerat så kommer både parkeringsavgifter och trängselavgifter till slut upphöra att fungera eftersom nästan ingen behöver betala den. Och så kan man inte ha det eftersom huvudsyftet med både trängselavgifter och parkeringsavgifter är att minska trängseln på vägar respektive parkeringsplatser.
Jag tycker att man bör avskaffa klassningen av bilar som miljöbilar och icke-miljöbilar helt. Det är inte så enkelt att vissa bilar är miljövänliga och andra inte. Alla bilar är mer eller mindre miljövänliga (eller rättare sagt har större eller mindre miljöpåverkan), och en klassning i två kategorier blir godtycklig. Istället bör man förlita sig på ekonomiska styrmedel som “steglöst” gynnar miljövänligare bilar. Nyligen gjordes fordonsskatten beroende av koldioxidutsläppen, vilket gör den till ett sådant styrmedel.
Dessutom orsakar alla bilar mer miljöpåverkan ju mer man kör, en miljöbil som kör mycket påverkar miljön mer än en annan bil som körs lite. Därför är bränsleskatten är ett utmärkt styrmedel, för miljöpåverkan är i stort sett proportionell mot hur mycket bränsle man gör av med.
Trängselavgifter och parkeringsavgifter bör betalas lika av alla eftersom de primärt syftar till att minska trängsel. Miljöbilar trängs lika mycket som andra bilar. Även jätterena miljöbilar kan orsaka miljöpåverkan genom att skapa bilköer där miljöfarliga bilar tvingas köra krypa fram och släppa ut mer avgaser.