Dubbdäck och partiklar
Mikael Ståldal
Den här veckan har det varit oroande höga halter av hälsofarliga partiklar i luften i Stockholm. Dubbdäcken är en stor bov i dramat, när man kör med dubbdäck på torra vägar skapas mycket partiklar.
För att råda bot på detta vill politikerna i Stockholm förkorta dubbdäckssäsongen till sista mars istället för sista april som gäller nu. Mycket bra förslag, det har inte varit snö eller is på vägarna i Stockholm på ett bra tag nu, och det finns ingen anledning att köra med dubbdäck en månad till. Förhoppningsvis håller regeringen med och ändrar reglerna snarast. Man borde överväga att förkorta säsongen i hela södra Sverige, inte bara i Stockholms län.
Men denna vår har visat att detta inte räcker, en förkortad säsong hade inte hjälpt mot denna veckas höga partikelhalter. Man bör därför överväga att införa ytterligare restriktioner för dubbdäck i Stockholms län, förslagsvis i form av en speciell avgift/skatt för de som använder dubbdäck så att användningen minskar. När det är isigt på vägarna gynnas även de utan dubbdäck av att några använder dubbdäck. Isen blir uppruggad när någon kör med dubbdäck och ger bättre grepp även för efterföljande bilar utan dubbdäck.
Kommentarer
Kommentar av DA den 2007-03-30 23:33:07
En enkel ändring vore väl att skrota vinterdäckslagen i sin nuvarande form så att man kan byta till sommardäck innan sista helgen i Mars? Det är den lagen som gör att jag fortfarande kör på dubbdäcken, eftersom jag inte haft tillfälle att byta senaste veckan.
Så det kan gå när politiker sätter sig över folks omdömen.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2007-04-02 09:36:42
Ja, det borde man definitivt göra. Det finns ingen anledning att tvinga folk att köra med vinterdäck (som i och för sig inte behöver vara dubbade) fram till sista mars. Låt folk byta till sommardäck så tidigt de vill.
Kommentar av Sven Wikström on 2008-01-22 12:17:29 +0100
Hej,
Det är bra att debatten om dubbade vinterdäck tagit fart. Jag kör själv med dubbade vinterdäck och dom fungerar utmärkt i isiga korsningar eller frostiga rondeller. Jag har dessutom en bil med högre tyngdpunkt som lättare tappar väggreppet när det är isigt och därför fyller dubbdäcken en viktig funktion där. Det man glömmer när det gäller partiklar i våra städer är att kommuner och vägverk vräker ut krossgrus på gator och trottoarer. Jag brukar säga att vintern är mineralernas årstid. Lagom till vårvintern är detta krossgrus pulveriserat och vi andas in detta vägdamm när någon buss eller lastbil kör förbi. Jag cyklar året runt till mitt arbete och detta krossgrus är en förbannelse inte minst därför att det också orsakar en massa punkteringar på cykeldäcken. Jag är inte alls förvånad över att vi har höga halter av vägpartiklar just i nu eftersom vi har haft en snöfattig vinter. Snön binder dessa partiklar. Sluta salta våra vägar och sluta vräka ut krossgrus på gator och trottoarer. Bättre plogning av vägarna, bättre
snöröjning i våra städer och sanda trottoarerna istället. Sedan borde det vara en demokratisk rättighet för varje bilägare om han eller hon vill köra med dubbade vinterdäck eller ej utan att vägverket skall dyvla på oss ytterligare en tvångsavgift. Tack för ordet !