Etanol, tullar och svält
Mikael Ståldal
EU har beslutat att Sverige får ha kvar sin lägre tull på import av etanolbränsle, se artikel i SvD. Det är bra, nu kan Sverige fortsätta importera effektivt producerad sockerrörsetanol från Brasilien istället för att producera den ineffektivt från spannmål (t.ex. vete) i Sverige eller andra EU-länder. Ännu bättre vore om tullen kunde tas bort helt. Bäst vore om alla tullar överallt kunde tas bort helt.
Ungefär samtidigt går miljöminister Andreas Carlgren (c) ut och försvarar etanol som fordonsbränsle. Han menar att det är en myt att etanol orsakar svält, och avfärdar rapporter om att etanol leder till livsmedelsbrist i Afrika.
Om man tillverkar etanol på ett effektivt och rationellt sätt, t.ex. från sockerrör (som i Brasilien) så är det ingen risk för svält eftersom sockerrör inte är någon viktig livsmedelsråvara. Om man däremot tillverkar det på ett ineffektivt sätt, som från vete i Sverige eller majs i USA, så kan det bli problem. USA:s etanolproduktion har drivit upp priset på majs även i Mexico, där majs är ett viktigt baslivsmedel.
Eftersom produktion av etanol från vete, majs och andra viktiga livsmedel är ineffektiv och dyr så sker den bara när marknaden är snedvriden av tullar, subventioner och andra politiska ingrepp. Bort med tullar och subventioner så slipper vi problemen.
Kommentarer
Kommentar av Bengt Axmacher on 2008-03-01 15:04:02 +0100
Det finns många bättre sätt att förbättra klimatet än att använda etanol till att köra bil på. Odlade bränslen är nästan alltid ett sämre alternativ. Det som utvinns ur avfall, t ex biogas, är vida bättre. Än bättre är dock att köra fordon på tryckluft, en ny teknologi som i Sverige inte alls väckt det intresse den förtjänar. Jag har skrivit åtskilliga gånger om detta, men får tyvärr dålig respons. Har du läst om det någonstans? Och tagit det på allvar?