Varning för monopol
Mikael Ståldal
Som ni antagligen noterade så var bloggen nere förra veckan. Anledningen är att min Internetleverantör Bredbandsbolaget tog en vecka på sig att fixa en trivial sak som gjorde att min Internetanslutning var nere. När jag ringde till kundtjänst så fick jag reda på att det var 3-5 dagars handläggningstid. Då det rimligtvis inte kunde tagit dem mer än en kvart att faktist fixa det så innebär det att mitt ärende låg på kö i en vecka innan Bredbandsbolaget behagade ta tag i det.
Hur kan Bredbandsbolaget komma undan med en så nonchalant behandling av sina kunder? Jo, det är så att min bostadsrättsförening (med över 200 lägenheter) har ett kollektivt avtal med Bredbandsbolaget. Vi som bor där betalar indirekt till Bredbandsbolaget via månadsavgiften till bostatsrättsföreningen. Det innebär att jag inte kan välja bort Bredbandsbolaget om jag är missnöjd (såvida jag inte lyckas övertyga hela föreningen att säga upp det kollektiva abbonemanget). Jag kan naturligtvis låta bli att utnyttja Bredbandsbolaget och skaffa en annan operatör, men då tvingas jag betala dubbelt.
Det kollektiva abbonemanget gör att Bredbandsbolaget får en monopolliknande ställning, de behöver inte vara lika rädda för att förlora kunder som annars. Det riskerar leda till sämre service än när de hela tiden löper risken att enskilda kunder blir missnöjda och byter leverantör.
Bredbandsbolaget ägs numera av Telenor, som förrut var det statliga telemonopol i Norge.