Elbilen är den enda sanna miljöbilen
Mikael Ståldal
Regeringens Globaliseringsråd har kommit med en rapport som säger att man ska storsatsa på elbilar. Det är mycket välkommet, troligtvis är elbilar den enda långsiktigt hållbara lösningen.
Forskningsminister Lars Leijonborg säger att elbilar ska stödjas mer än andra miljöbilar, bl.a. genom dubbelt så stor miljöbilspremie.
Det är hög tid att helt avskaffa miljöbilspremie och andra stöd för övriga “miljöbilar” (främst E85-bilar) och enbart gynna elbilar (och andra utsläppsfria bilar så som vätgasbränslecell).
Även elbilar bör uppfylla krav på låg energiförbrukning för att vara stödberättigade. När det gäller plug-in hybrider som även har förbränningsmotor så bör det ställas krav på att de ska kunna köras minst en viss sträcka (t.ex. 100 km) på el utan att förbränningsmotorn behöver användas.
Se tidigare inlägg.
Kommentarer
Kommentar av Magnus den 2008-06-03 10:00:36
Men turbodiesel-elhybrider som drar 0,3 l/mil blandad körning (Peugeot och Citroen) mot 0,5 l/mil utan hybrid och 0,7 med bensin, typ. Det är väl coolt och värt att gynnas?
Elbilar är så extremt opraktiska, men genom att ha el i hybrider får man en betydande andel el isom drivmedel totalt sett i trafikarbetet, och det är ju det som är det väsentliga.
När sen eldriften (i hybriderna) effektiviserats 10-20 gånger kanske elbilar kan prestera 150 km/h och en körsträcka på 70 mil, men nu är det max 5-10 mil i 100 km/h, och ingen går med på att stanna och tanka el i 3-4 timmar efter så korta körsträckor!!! Genom att köpa en hybrid så bidrar man till eldriftsutvecklingen samt till att bilparken går på el.
Trodde att detta var självklart… Färbättra er analysförmåga, liberaler…
Kommentar av Magnus den 2008-06-03 10:04:31
0,33 l/mil drar Peugeot 307 om man ska vara noga. (Hade det istället varit en bensin-elhybrid hade den dragit kring 0,40 l/mil.)
Kommentar av Mikael Ståldal den 2008-06-03 11:02:32
Jag tycker inte att vanliga hybrider som inte går att ladda är värda att gynna nu längre eftersom de redan finns på marknaden och fortfarande är helt beroende av fossila bränslen.
Däremot är det rimligt att gynna plug-in hybrider.
Att elbilar är opraktiska är ett bra argument för att de bör gynnas.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2008-06-03 11:03:47
Fast hur opraktiskt är det egentligen att ladda elbilen hemma över natten och sen kunna köra så mycket man brukar under dagen på den laddningen?
De flesta kör inte längre än 10 mil under en vanlig dag.
Kommentar av Magnus den 2008-06-03 19:47:08
Mikael. Det är i högsta grad opraktiskt med en bil som när inte situationen “de flesta fall” inträffar ställer ägaren på bar backe. 10 mil gäller f ö i dag knappast i toppfarter. Halvera, minst.
Det finns inget skäl för en rationell konsument att konsumera den bilen om den inte har en bråkdel av en normal bils pris. Här kommer vi in på nyttan av stöd, där jag antar att du menar att de kan få människor att köpa produkten trots dess extremt mycket sämre prestanda. Det kan tvärtom vara så att stödet är improduktivt för elbilen och dess utveckling. En bonus kan kanske göra att simpla bilar, som ändå har lågt pris (billiga golfbilar?) säljs i massor, men min poäng är att en bonus sänker ribban för produktens konkurrenskraft gentemot alternativen på marknaden (där subventionen inte är marknad) och utvecklingsincitamenten kommer att vara högre i länder som inte subventionerar, och därför kommer de tekniska framstegen att bli större där. För en biltillverkares ekonomi gäller ändå att vara på topp på den internationella marknaden, och såna här subventioner ger bara förvirring och en massa gentemot det politiska beslutet suboptimerade beslut hos biltillverkaren. När det är up tlil bevis kommer den producent att klara sig som har kommit längst tekniskt, och det gäller i synnerhet denna teknik. Företagen kommer i alla händelser att se så krasst som möjligt på situationen och i slutänden kommer vinnarna på subventionerna att vara de som gör golfbilar, men förlorarna desto fler.
Jag skulle hellre se beställningstävlingar från statens sida, vilka dels inte kostade enorma belopp för medborgarna att finansiera via skatt och bevisat sig fungera, exempelvis när försvaret beställde mobiltelefoni av Ericsson. Det gav ett för framgången helt kritiskt tekniskt försprång på världsmarknaden.
Sedan begriper jag inte din logik om att rena elbilar är bättre än hybrider innebär att om företag som gör elbilar genom bidrag kränger dessa till säg 5 procent av alla personbilar så är det bättre än om säg 15 procent av personbilsparken blir hybrider så att eldrift står för lika stor andel av personbilars transportarbete (bortåt 5 procent). Enda skillnaden mellan dessa scenarios är att människor är lyckligare i det med hybrider eftersom de där har bilar med prestanda som de upplever minst lika bra som tidigare bilars prestanda, medan i scenariot med några rena elbilar stora belopp lagts ut på något där kunderna knappast ens lär vara nöjda med vad de fått för det de själva betalat (nämnda extremt sämre prestanda i räckvidd, tankningstid och hastighet) och risken finns då till och med att fordonet inte blir använt och att subventioneringsprojektet totalkraschar (där man kan ske ska säga ju förr dess bättre).
Jag är alltså inte för stora (eller överhuvudtaget några) subventioner, då de minskar utvecklingsincitament och förmåga att göra produkten marknadsmässigt konkurrenskraftig. Men subventioner exklusivt till rena elbilar men inte till hybrider är i synnerhet obefogat.
Slutligen är det klart att el-hybrider ska kunna laddas på något sätt, annars drivs de ju inte på det vi kallar “rent producerad” el i nätet. Men att lagstifta om plugin verkar dumt! Har man en teknik där batterier byts ut och separat ställs på laddning (man kan sig det som ett “pantsystem”) skulle ju det göra tiden “att ladda” en bil endast en minut lång, till skillnad mot minst 3-4 timmar. (Behöver man lagstifta om att elen ska produceras utanför själva bilen???)
I detta svar har jag förresten inte nämnt att den dyra elbilen med usla prestanda på våra breddgrader behöver en värmeanläggning (typ eberspäscher) som kommer att dra några deciliter per mil när det är kallt. En turbodieseelhybrid, som normalt i blandad körning snart drar 0,2-0,3 l/mil skulle vid körning kunna slå på sin motor när värme behövdes (och naturligtvis värmas från plugin-elen på morgonen just före användandet).
Kommentar av Mikael Ståldal den 2008-06-04 09:58:20
Magnus,
Om man har en plug-in hybrid, som jag tycker att man kan subventionera, så riskerar man inte bli ställd på bar backe när batteriet tar slut eftersom man då kan köra vidare med hjälp av förbränningsmotorn.
Det verkar som om du inte läst vad jag skrev ordentligt. Jag menar alltså att rena elbilar och plug-in hybrider ska subventioneras.
Vad gäller batterier som byts ut och laddas utanför bilen så bör även det godkännas. Huvudsaken är att bilen inte uteslutande drivs med förbränningsmotor (vilket är fallet i dagens primitiva hybrider).
Vad gäller golfbilar så bör det ställas krav att bilen ska gå att köra på allmän väg (att den är godkänd för detta) för att det ska utgå subvention.
Sen så är jag ingen stor vän av subventioner över huvud taget. Jag argumenterar snarare mot att man ska ha fortsatta subventioner av etanolbilar och dagens primitiva hybrider än för att man ska ha subventioner av elbilar.
Kommentar av Simon on 2010-01-31 12:20:26 +0100
Jag har en elbil från -97 (Renault Clio Electrique). Den klarar 95 km/h och har en räckvidd på 80km. Är det en sådan bil ni pratar om? Om den hade haft moderna batterier så kommer man upp i närmare 20 mil. Tankar gör man i vägguttaget hemma eller på jobbet. Infrastrukturen för detta bränsle finns redan. Bilen kanske inte duger till fjällsemestern – men den är perfekt som andrabil. Det enda kruxet för oss elbilister är priserna. Dels så är bilarna ganska dyra, dels så kostar det en halv årslön att byta batterier.
Elbilen är inte så opraktisk som du tror, och datan du anger för en elbil stämmer för en 13 år gammal bil. Det har hänt en del sen dess…