Orimlig beskrivning av finanskrisen
Mikael Ståldal
Två näringslivstoppar, Stefan Persson från H&M och Laurent Leksell från Elekta, skriver på DN Debatt om att företag för få göra skatteavdrag för att ägna sig åt välgörenhet.
Det mest uppseendeväckande med artikeln är dock inte förslaget i sig, det är bakgrunden och motiveringen. Person och Leksell skriver “finanskrisen visar hur illa det kan gå när företags intressen definieras alltför snävt och kortsiktigt” och menar att detta kan avhjälpas av att företag får möjlighet att göra skatteavdrag för gåvor till “allmännyttiga ändamål” och “oegennyttig verksamhet” (d.v.s. välgörenhet).
Denna beskrivning av finanskrisen är helt uppåt väggarna fel. Vi kan lämna det faktum att krisen till stor del orsakades av dåliga politiska regleringar och (halv)statliga bolags agerande därhän för tillfället. Visst har vissa privata företags klandervärda agerande bidragit till finanskrisen, men det har uteslutande rört sig om företag i finansbranchen (bolåneinstitut, affärsbanker, investmentbanker, fondkommissionärer, kreditratinginstitut) och inte företag i allmänhet (varken H&M eller Elekta bör känna sig träffade).
Problemet har varit att vissa företag i finansbranchen har agerat hänsynslöst, oansvarigt, kortsiktigt, oetiskt och/eller inkompetent i sin kärnverksamhet. Detta skulle knappast avhjälpas av dessa företag får större möjlighet att skänka pengar till välgörenhet. Tvärt om så finns det risk att företag kan utnyttja detta för att framstå som “goda” genom att skänka lite pengar till välgörenhet och dra uppmärksamheten ifrån att deras kärnverksamhet bedrivs hänsynlöst och oetiskt.
Dessutom så är ju finanskrisen internationell och har sin upprinnelse i USA. Man kan förvisso kritisera vissa svenska företags agerande, men det är knappast så att just svenska företag sticker ut i världen som särskilt ansvarslösa, man hittar betydligt värre avarter i USA. Trots detta så framhåller artikelförfattarna USA som ett föredöme.
Om man är oroad över att företags agerande kan orsaka finanskriser och liknande så bör man se till att skapa incitament för att företag ska agera hänsynsfullt, ansvarsfullt, etiskt, långsiktigt och kompetent i sin kärnverksamhet. Avdragsrätt för gåvor till välgörenhet bidrar inte på något sätt till detta.
Jag tror dessutom att det är sundare att företag delar ut vinsten till sina ägare, och att dessa ägare sen skänker delar av vinsten till välgörenhet i eget namn (inte i företagets namn). Som t.ex. Microsofts grundare Bill Gates nu gör. Se tidigare inlägg om detta.