Flyget och de gröna
Mikael Ståldal
EU-parlamentet har just beslutat om ett gemensamt luftrum för flyget inom EU, se artikel i SvD. Samtidigt ska man ta bort gamla monopol och underlätta för flyget.
Det gemensamma luftrummet innebär att många flygrutter mellan EU-länder kan göras rakare och därmed kortare. Detta leder till kortare flygtider, minskad bränsleåtgång och därmed minskade utsläpp (per flygning). Det tros också kunna leda till lägre biljettpriser.
Miljöpartisten Karin Svensson-Smith motsätter sig dock detta, hon befarar att detta ökar flygets konkurrenskraft gentemot tåget och därmed leder till totalt ökade utsläpp.
Jag tycker att detta är ett alldeles utmärkt förslag, och att Svensson-Smiths hållning är helt orimlig. Det är inte rimligt att begränsa flygresandet genom att göra det dyrt och krångligt genom att behålla onödiga och obsoleta regleringar och monopol. Lika lite som det är rimligt att begränsa bilresandet genom att göra befintliga bilvägar smalare och därmed öka trängseln. Den miljöpartistiska linjen leder till betydande samhällsekonomiska kostnader.
Trängsel på vägar bör istället hanteras genom trängselavgifter/trängselskatt som i Stockholm. Och flygresandet bör begränsas genom att rikta ekonomiska styrmedel mot flyget (något som helt saknas idag).
Dessutom bör man se till att öka järnvägens konkurrenskraft, t.ex. genom att genomföra liknande harmoniseringar för järnvägen inom EU. Och dessutom bör all järnvägstrafik konkurrensutsättas, något som nu dessbättre är på gång i Sverige.
Kommentarer
Kommentar av Mike on 2009-03-27 16:36:29 +0100
Kortare rutter = Mera flyg per rutt= Mera miljöpåverkan.
Kommentar av Lance on 2009-03-28 12:32:41 +0100
Kortare rutter + Effektivare flygplan + Förnyelsebara flygbränslen + Handelssystemet med utsläppsrätter = Betydligt lägre utsläpp.
Att tro att flygbolagen skall kunna växa ohämmat i handelssystemet tyder bara på dålig insikt i hur verkligheten ser ut.