Till supermiljöbilspremiens försvar
Mikael Ståldal
En statlig utredning kring Supermiljöbilspremien visar att det kommer ta lång tid innan den ger någon märkbar effekt på samhällsekonomi och utsläpp. Detta föranleder Motormännen att såga den och istället förespråka en återgång till den tidigare miljöbilspremien som omfattar E85-biler och allt möjligt. Se artikel i SvD.
Som jag ser det så är poängen med supermiljöbilspremien inte att få några snabba utsläppsminskningar, utan att främja teknikutveckling och marknadsintroduktion av mycket miljövänliga bilar, t.ex. rena elbilar. Det kommer naturligtvis ta tid innan detta får genomslag på bred front. Utredningens slutsatser kommer alltså inte som någon överraskning, och är ingen anledning till att ändra sig.
Att som Motormännen förespråka en återgång till den gamla miljöbilspremien skulle huvudsakligen fungera som en subvention av bilköp i största allmänhet då den omfattar en stor del av de fordon som finns att köpa. Det är ingen bra idé eftersom det är miljövänligare att inte köra bil alls.
Se tidigare inlägg.