MC-vansinne och polisansvar
Mikael Ståldal
En 22-årig man med en 17-årig flicka som passagerare körde runt i södra Stockholmsområdet på motorcykel i tidvis över 250 km/h. Till slut körde han in i en vägbom och dog strax därefter, men passageraren klarade sig utan allvarliga skador. Se Aftonbladet, DN och SvD.
Aftonbladet försöker nu (i papperstidningen, ej på webben) antyda att det är polisens fel att 22-åringen dog, att de genom att följa efter stressade honom.
Det är helt orimligt att skylla detta på polisen. Naturligtvis måste polisen hålla koll på någon som så grovt bryter mot trafikreglerna och därmed utsätter både sig själv, sina passagerare och andra trafikanter för livsfara. Om inte annat så bör polisen se till att kunna gripa vederbörande när han till slut stannar. Och det lyckades man med, polisen var på plats tre minuter efter kraschen.
Var och en bär ansvar för sitt eget trafikbeteende, och att skylla på att man blir stressad av polisen håller inte. Känner man sig stressad så är det bara att stanna och ta ett snack med polisen.
Ansvaret i det här fallet vilar helt och hållet på den avlidne 22-åringen. Han bär ansvaret för sin egen död och för att ha utsatt sin passagerare för livsfara.
Så vitt jag kan bedöma så agerade polisen helt rätt.
Kommentarer
Kommentar av thomas p den 2011-07-22 14:57:17
Polisen måste ta sitt ansvar, om en olyka inträffar så kan lika gärna passageraren vara den som mister livet. Har då verkligen inte polisen en del i ansvaret att hetsa en ung oerfaren motorcyklist under 30-45 minuter? Det kan inte i mina ögon motiveras att riskera passagerarens liv så länge för att man vill omhänderta föraren.
Kommentar av Marre den 2011-07-22 15:04:06
Det är inte ok att köra som han gjorde på MC, håller fullständigt med..
Men polisen tycker jag är inte OK.
Har själv råkat ut för en utryckande polisbil som nästan körde över mig, jag anmälde händelsen och det visade sig att de idiotiska utryckande poliserna var på väg till en parkering där två bilar råkat krocka med varandra.
Ok, det finns dåliga poliser och kanske bra men jag har inte stött på någon bra svensk polis ännu. Så länge det finns liv så finns det hopp i alla fall.
Kommentar av Peter den 2011-07-22 15:23:20
Jag håller helt med om att ansvaret helt och hållet ligger på den den 22-årige föraren. Thomas P: vadå hetsa? Vad anser du att plosen skulle ha gjort. Struntat i MC:n och åkt hem? Orimligt! Baserat på det jag har läst i olika tidningar så har polisen agerat inom rimliga gränser.
Kommentar av Mikael Ståldal den 2011-07-22 15:32:15
Marre,
Om polisen själv kör vårdslöst och riskerar skada oskyldiga så är det något helt annat. Kritiken mot polisen i det här fallet handlade ju om att de skulle ha stressat MC-dåren, inte att de själva kört vårdslöst.
Kommentar av Marre den 2011-07-22 15:42:37
“I det här fallet handlade ju om att de skulle ha stressat MC-dåren”
Japp det stämmer helt.
Men om det är rätt som endel vittnen säger att dom stressade MC-dåren med helikoptern, så kunde ha lett till en olycka med andra oskyldigt inblandade.
Så ingen rök utan eld.
Kommentar av Kungen den 2011-07-22 18:07:39
Survival of the fittest…
Att skylla på polisen i det här fallet är korkat. MC-föraren tog själv beslutet att gasa, ingen annan… Bara det faktum att han försökte dra ifrån polisen istället för att stanna och ta konsekvenserna av sitt handlande söger väl en del om föraren.
Kommentar av Fredrik Ödmann den 2011-07-22 19:46:43
Äsch jag tycker det är helt upp till mc-föraren. Hade han inte kört som en idiot så hade det här aldrig hänt så enkelt är det
Kommentar av BS den 2011-07-23 01:07:39
Ingen rök utan eld är ett farligt ordspråk för ibland så är det just en massa rök utan eld.
Kommentar av Mattias den 2011-07-23 14:30:36
Genom att 22-åringen satte sig på en mc och drog iväg är ett brott i sig själv. Att han sedan tog med sig sin flickvän visar ju väldigt mycket hur han var som person.. Med andra ord oansvarig… Sedan att inte stanna för polisen utan försöker att dra ifrån dom tidvis i 250 knyck är idiotisk. Som förare kan man inte skylla på någon annan än dig själv när det gäller fortkörning. Ansvaret ligger helt och hållet på föraren. Man har 2 val. 1.Stanna för polisen 2. gasa och riskera sitt och andras liv.. Jag personligen skulle ha stannat.
Kommentar av Nils den 2011-07-23 15:47:10
Fakta som negligerats !
a) MC-föraren saknade körkort.
Han var således inte behörig att sätta sig på motorcykeln.
b) Motorcykeln tillhörde en annan familjemedlem – troligtvis han enfaldige far för att reducera försäkringspremien.
Det är inte alls ovanligt bland ungdomar att nyttja enfaldiga föräldrar med att föräldrarna äger & står för försäkringspremier, trots att nyttjaren oftast är en annnan.
Nu skjuter både anhöriga & passagerare skulden på polisen.
Passageraren borde varit medveten om att hom inte skulle sätta sig på ett fordon som saknar behörig förare – det är basalt även för en 17 årig flicka. Hon skulle med hjälm möjligtvis kunna åka med en eu-moped, men inget kraftfullare då behörighet saknas
Anhöriga har ett större ansvar att se till att fordon inte nyttjas olagligt !
Kommentar av Uffe den 2011-07-23 19:32:51
” Mc:n upptäcktes när den körde mot enkelriktat och mot rödljus i centrala Stockholm på onsdagskvällen. ”
Redan där riskerar föraren alltså livet på sin passagerare (om inte förr eftersom han inte hade körkort ens). Här kunde denne ha stannat och så hade den saken varit ur värden med böter som följd.
I stället väljer galningen att försöka köra ifrån polisen och därigenom än mer riskera livet inte bara på sig själv och sin passagerare utan även andra trafikanter som kunde blivit påkörda och dödade.
Utan tvekan är det så att föraren är 100% ansvarig för denna olycka. Han hade kunnat stanna när som helst. Han hade inte ute på vägarna att göra.
När skall folk inse att fordon är mordredskap i fel händer?
Mycket tråkigt att han fick sätta livet till för sin dumdristighet. Mina tankar till anhöriga och vänner för deras förlust.