Dans i skolan
Mikael Ståldal
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att utveckla Idrottsämnet. I samband med detta har utbildningsminister Jan Björklund (fp) sagt att han kan tänka sig att utöka tiden för idrott i skolan framöver, inte minst för att eleverna behöver röra på sig mer.
Eleverna i skolan ska lära sig mycket, och det finns en begränsad tid. Därför är det viktigt att tiden används effektivt.
Ett sätt att använda tiden effektivt är att låta en betydande del av idrottsämnet bestå av dans, samtidigt som man minskar tiden som ägnas åt musikämnet. Genom dans så får man musik och motion samtidigt.
Som jag skrivit tidigare så tycker jag inte att estetiska ämnen (bl.a. musik) ska vara obligatoriska i gymnasiet. Men om låter en betydande del av idrottsämnet (som bör vara obligatoriskt på gymnasiet) bestå av dans så får man en del obligatorisk estetik.
Kommentarer
Kommentar av Patrik Lermon on 2011-11-24 09:48:55 +0100
Oavsett om man tycker att musik ska vara obligatoriskt eller inte så tror jag absolut inte att dans skulle ersätta musik som ämne. Det är lite som att påstå att om man läser matematik så lär man sig ekonomi.
Du brukar vara ganska träffande i dina inlägg (jag läser många av dina inlägg) men här tror jag mest att du avslöjar att ditt förhållande till ämnet musik är närmast obefintligt. Man lär sig inte om noter, frekvenser, arpeggio och staccato , eller musikens historia genom att dansa.
Kommentar av Mikael Ståldal on 2011-11-24 21:54:10 +0100
Patrik,
Den som lärt sig matematik ordentligt har nog lättare att sedan lära sig ekonomi, både i undervisning och på egen hand.
Naturligtvis finns det aspekter av musik, som du ger exempel på, som man inte lär sig genom dans. Men jag ser ingen anledning till att det ska vara obligatoriskt att lära sig dessa saker i gymnasiet.
Min poäng är att man genom dans får ett estetiskt ämne, vilket många tycker är viktigt. Och att man enkelt kan få med vissa aspekter av musik på köpet.
Jag tycker att man kan jämföra musik med datorer. Alla bör lära sig att använda en dator, men alla behöver inte lära sig att programmera en dator eller de tekniska detaljerna kring hur en dator fungerar. På motsvarande sätt bör alla lära sig att lyssna på musik och lite grundläggande saker om musik, men alla behöver inte lära sig att skapa musik eller de finare detaljerna kring hur musik är uppbyggd.