Spårvägsskrytbygge
Mikael Ståldal
Den norra grenen av Tvärbanan till Solna som snart är färdigbyggd visar sig nu bli förvånansvärt dyr. Den beräknas kosta 3,1 miljarder kronor, vilket är dubbelt så dyrt som andra jämförbara spårvägsprojekt av samma omfattning. Se artikel i DN.
Det finns en oroväckande tendens att trafikinfrastrukturprojekt i Stockholm, både väg och spår, nuförtiden blir väldigt dyra. För sex år sedan skrev jag om Södra Länken som ett orimligt dyrt skrytbygge, och det verkar som om historien upprepar sig.
Nu är det dags för skärpning hos både Trafikverket och SL. Vi behöver bygga en hel del ny trafikinfrastruktur i Stockholm den närmaste tiden. Den bör vara funktionell och av god standard, men inte lyxiga skrytbyggen. Vi måste lära oss att tänka på kostnaden hela tiden. Vi måste lära oss att komma fram till vad som är tillräckligt bra, och stanna där.
Har vi glömt bort vad det gamla ursvenska ordet lagom betyder?