Stoppa motorvägshysterin i Stockholm
Mikael Ståldal
Om cirka ett år kommer Förbifart Stockholm börja byggas, en 21 km lång motorväg förbi Stockholm på västra sidan till en beräknad kostnad av 28 miljarder kronor.
Regeringen plockar nu fram Österleden och vill bygga den i en gemensam tunnel med en förlängd tunnelbana till Nacka.
Vi behöver inte både Förbifart Stockholm (som tidigare kallades Västerleden) och Österleden. Det är tveksamt om vi ens behöver någon av dem, men att bygga båda är ett oacceptabelt slöseri med skattepengar och riskerar dessutom öka trafiken i regionen vilket ger negativa miljö- och klimatkonsekvenser.
Att bygga ut tunnelbanan till Nacka är en bra idé. Men detta bör ses som ett separat projekt och inte kopplas ihop med någon bilväg. Troligtvis kan man få en bättre sträckning av tunnelbanan om man inte behöver samplanera den med en bilväg.
Om man tar in Saltsjöbanan och Tvärbanan i bilden så visar det sig att de påstådda besparingarna av att samordna tunnelbanan med Österleden inte blir så mycket i slutändan. Det förefaller bättre att bygga tunnelbanan mot Nacka under Södermalm och Hammarby Sjöstad istället för att förlänga Tvärbanan mot Slussen.
Eftersom Förbifart Stockholm nu tycks vara definitivt beslutad så bör planerna på Österleden skrotas för gott.