Subventionera inte bilpooler
Mikael Ståldal
Några företrädare för bilpoolsbranschen DN Debatt hur otroligt bra det är med bilpooler och tycker att bilpooler bör subventioneras på olika sätt.
Hur bra bilpooler är beror på vad man jämför med. Det är sant att det ofta är bättre om folk som bor i städer går med i en bilpool istället för att äga sin egen bil, eftersom de då tenderar köra mindre bil. Å andra sidan är det ännu bättre ifall folk som bor i städer inte kör bil alls, utan istället går, cyklar eller åker kollektivt. Folk som är med i bilpool tenderar att köra mer bil än de som inte alls har tillgång till bil (men som kanske hyr bil eller tar taxi emellanåt).
De föreslås att bilpoolsbilar ska undantas från trängselskatt. Det är en dålig idé. En bilpoolsbil orsakar lika mycket trängsel som en privatägd personbil, därför ska den betala lika mycket trängselskatt. Bilpoolsbilar ska lika lite som taxi undantas från trängselskatt.
De föreslås också att bilpooler ska prioriteras i stadsplaneringen. Det är däremot ett rimligt förlag, kommuner bör prioritera parkeringar för bilpooler framför vanliga parkeringsplatser för privatbilister.