Hijabmode
Mikael Ståldal
H&M och Åhléns hade i höstas reklam med kvinnor som har på sig hijab. Detta har väckt kritik från flera håll.
Maria Rashidi från Kvinnors Rätt menar att hijab representerar kvinnoförtryck och könsapartheid, och upprörs över att stora kapitalistiska företag tjänar pengar på vår bekostnad (syftande på kvinnor som flytt till Sverige från muslimskt dominerade länder). I ett öppet brev utvecklar hon kritiken.
Devin Rexvid instämmer i kritiken och menar att denna reklam gynnar islamismen.
Problemet med både Rashidi och Rexvid är att de inte tror att vuxna människor själv kan ta ansvar för sina liv. De tycks också betrakta Sverige som ett islamistiskt land och är beredda att ta till långtgående och tvivelaktiga metoder för att bekämpa detta.
Men Sverige är inte någon islamistisk teokrati i stil med Iran eller Saudiarabien. Sverige är inte heller som Turkiet där ett auktoritärt islamistiskt parti kopplar allt hårdare grepp om makten. Den kamp som de förespråkar må vara relevant i sådana länder, men är inte lämplig i Sverige.
Sverige är ett fritt, demokratiskt och sekulärt land. Visst finns det hot mot detta, bland annat från islamister, och det ska vi bekämpa. Men den auktoritära anti-islamism som Rashidi och Rexvid står för är inte till hjälp för att bevara får frihet, den är ett hot.
Läs även Per Dannefjord från Humanisterna och Sakine Madon som jag i stort håller med.